Belemmerende gedachten


Belemmerende gedachten. Wat zijn dat? Maar vooral...hoe kom ik er vanaf?

 

Je herkent het vast. De gedachtestroom. Ze gaan de hele dag door. Gedachten kunnen je helpen, maar ze kunnen je ook belemmeren. Gedachten belemmeren je wanneer je door negatieve gedachten beïnvloed wordt in dagelijkse keuzes en jij je anders gaat gedragen dan je zou willen.

 

Voorbeelden van negatieve gedachtes:

 

- Zij denkt vast dat mijn haar niet goed zit.

- Dit kan ik niet.

- Ik doe er niet toe.

- Mijn mening telt niet.

 

Elke keer als je iets wil beginnen zegt een stemmetje in je hoofd: 'Doe maar niet, misschien gaat het mis'. Of herinnert je hoofd je midden in de nacht opeens aan die presentatie die je morgen moet geven.

Om moe van te worden. Letterlijk! Al die negatieve gedachten putten je uit en helpen je niet verder. 

 

Ghandi beschrijft heel helder dat alles begint bij jou gedachten. Je gaat handelen naar je gedachten. Jou gedachten maken je tot wie je bent.

'Hou je gedachten positief,

want je gedachten worden woorden.

Hou je woorden positief,

want je woorden worden je gedrag.

Hou je gedrag positief,

want je gedrag worden je gewoontes.

Hou je gewoontes positief,

want je gewoontes worden je waarden.

Hou je waarden positief,

want je waarden worden je bestemming.

                                                                                                 Mahatma Gandhi.

Verleden, heden en toekomst:

 

Onze gedachtestroom is is te vergelijken met tijdreizen. Ze reizen de hele dag door. Op dit moment zit je met je gedachten in de toekomst, daarna weer in het verleden. Dit gaat op en neer, heen en terug. Let maar eens op! Hoe vaak heb je een voorval op je werk in je hoofd al herhaald?  Daarna bedenk je weer wat je beter had kunnen doen en wat je eigenlijk tegen je baas had moeten zeggen. Daarna reizen je gedachten weer naar de toekomst. Je maakt een lijstje in je hoofd van alle dingen die jij die dag nog doen moet. Je gedachten raken constant verstrikt in het verleden en toekomst. Met al deze gedachten gaan ook je emoties op en neer. De emoties die gepaard gaan met het tijdreizen naar het verleden en toekomst zijn vaak negatief. Rajshree Patel beschrijft in haar boek 'Het geheim van levenskracht' met welke emoties je te maken krijgt. In het verleden voel je de emoties schuldgevoel, verdriet, verwijt en spijt. In de toekomst krijg je te maken met gevoelens zoals angst, zorgen en twijfel. Deze gevoelens vreten energie en bepalen voor een groot gedeelte welke keuzes je maakt in je leven. 

 

Gewoon in het heden zijn. Dat klinkt lekker makkelijk. In het heden zijn wordt ook wel beschreven als genieten van het moment. In het heden heb je focus en helderheid. In het heden ben je...  Ben jij nog wel eens met je gedachten in het heden? 

 

 

Hoe fijn zou het zijn als je al die vervelende gedachten eens uit zou kunnen schakelen.

Sta eens stil bij jou gedachten? Zijn ze positief of neigen ze naar negatief. Zijn je gedachten helpend of juist het tegenovergestelde? Naar welke tijd reizen je gedachten? Naar het verleden, heden of toekomst? En welke emoties liggen daar verschuild?

Als je tot de conclusie komt dat je gedachten je niet helpen dan heb je al een belangrijke stap gemaakt. Het goede nieuws is dat je brein te trainen is. Jij bepaald uiteindelijk welke van deze gedachten je opvolgt en in welke tijd jij wilt zijn met je gedachten. 

Lees hier


Meer artikelen over mindset: