Zes praktische tips om negatieve gedachten te stoppen.


Tip 1: Opschrijven

Pak een pen en schrijfblokje. Schrijf een week lang op welke gedachten in je hoofd voorbij schieten.  Aan het einde van de week bekijk je wat je genoteerd hebt. Welke gedachten hebben de overhand? Negatieve of positieve gedachten. Zitten je gedachten vaak in het verleden of toekomst? Turf het aantal gedachten die in het verleden, toekomst of heden zitten.

Tips 2: Emoties herkennen

Welke emoties komen er voort uit deze gedachten. Heb je vaak last van angst en twijfel? Of juist van verdriet en spijt. Of misschien word je juist erg blij van een bepaalde gedachte. Schrijf dit ook in het bovenstaande lijstje.

Tip 3: Bewustwording

Je hebt nu je lijstje compleet. In het lijstje heb je staan welke gedachten jou bezighouden en welke emotie dit bij jou oproept.  Met bewustwording zit je al op de helft om je gedachten een positieve wending te geven.

Tips 4: Ombuigen

Je weet nu welke positieve en negatieve gedachten en rondgaan in je hoofd.  Negatieve gedachten kan je ombuigen. Heb je bijvoorbeeld de gedachte: 'Ik kan het niet'. Buig deze dan om naar een positieve gedachte door tegen jezelf te herhalen 'Ik weet dat ik het wel kan en ik ga ervoor!'. Het dagelijkse gebruik van affirmaties kan je helpen om positieve gedachten te bekrachtigen. 

Lees hier meer over: Het geheim van affirmaties.

Tip 5: met je gedachten naar het heden

In het artikel 'Belemmerende gedachten' staat dat je onrust ervaart als je met je gedachten in het verleden of toekomst zit. Wanneer je in het heden zit ervaar je juist rust (bron: R.Patel). Omdat je ademhaling en hartslag in het heden zijn, kan je rust ervaren als je met  je gedachten naar je ademhaling of hartslag gaat. Een paar keer diep ademhalen helpt je om je terug naar het hier en nu te halen. Dus merk je dat je diep in gedachten bent, haal dan een paar keer diep adem. Beweeg bij de ademhaling je buik naar voren. Wanneer je gespannen bent zal je merk dat je ademhaling moeilijk gaat. Je borst is gespannen en je ademhaling zit hoog. Op het moment dat je diep ademhaalt zal je weer kunnen ontspannen en kom je weer met je gedachten in het heden. Een stuk of vijf diepe ademhalingen helpen je om je negatieve gedachten te ordenen.

Tip 6: Tot slot: Heel veel oefenen.

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. 
Negatieve gedachten zitten diep in je brein geworteld. Daar kom je niet zomaar binnen een dag vanaf. Dit vergt veel oefening en uithoudingsvermogen. Geef dus niet op. Met veel oefening zal je zien dat je negatieve gedachten om kan buigen naar positieve gedachten en meer in het nu kan leven. Je zal meer rust in je lichaam en geest gaan ervaren. Dus ga ervoor!