Tips voor een positieve mindset


 

 

 

 

 

 

Een positieve mindset kan je ontwikkelen. Heus! De simpele tips op deze pagina zijn voor iedereen gemakkelijk toe te passen. Bij consequent toepassen ga je snel het verschil merken.


Tip 1: Bewustwording

Bewust zijn van je belemmerende gedachten en overtuigingen gaat je helpen om negatieve gedachten om te buigen naar positieve gedachten. Lees hier meer over belemmerende gedachten en overtuigingen.  Dit is ook ook de moeilijkste stap, maar als je deze stap gemaakt hebt ga je positiever in het leven staan. Echt de moeite waard! Neem dus de controle over jou denken.


Tip 2: Omring je met positieve mensen.

Ken je van die mensen in je familie, vriendenkring of op het werk die alleen maar negatief kunnen denken, praten en nooit ergens het positieve van inziet? Deze houding heeft ook effect op de omgeving en dus op jou. Ongewild pik je toch deze donkere wolkjes op.  Het werkt natuurlijk ook andersom. Positieve mensen hebben anderzijds weer een positief effect op jou. Negen van de tien keer kan je geen invloed uitoefenen op de denkwijze en houding van iemand, maar je kan wel kiezen met wie je om gaat en wie jij om je heen wilt hebben. Wees dus selectief in met wie je om gaat. 

Tip 3: Positief praten

Negatief praten is echt een dooddoener. Vooral negatief praten over jezelf is not done! Veel mensen zijn geneigd om in het bijzijn van een ander iets negatiefs over zichzelf te zeggen:

 

'Mijn haar zit niet goed vandaag'.

'Ik ben een echte kat uit de boom kijker'.

'Ik kan mijzelf niet goed positioneren'. 

 

Je zorgt ervoor dat je negatieve aandacht op jezelf richt. Op het moment dat jij over jezelf iets negatiefs zegt, wortelen die gedachten zich binnen in je en ga je er daadwerkelijk in geloven. Dat zorgt weer een voor self fulfilling prophecy. Wat je gelooft komt uit. 

 

Praat dus positief over jezelf. Hardop en tegenover anderen, maar ook in je gedachten. Dat zorgt ervoor dat je gedachten steeds positiever worden en je meer zelfvertrouwen zal krijgen. 

Tip 4: Verwachtingen

Iedere dag torenhoge verwachtingen hebben van jezelf en/of van anderen brengt een ontzettend zwaar gewicht met zich mee. Op het moment dat jijzelf of de ander niet aan die verwachting voldoet kan zich dat uiten in teleurstelling en verdriet. Een verwachting wordt dan een last. 

 

Wees niet te streng voor jezelf en voor anderen. Hoge verwachtingen zijn vaak niet reëel. Een hele waslijst aan things to do dingen is niet haalbaar. Stel je verwachtingen naar beneden bij. Maak je lijstje korter. Kan dat wasje wachten tot morgen? Doe dat dan. Stel prioriteiten.  Maak een haalbare tijdsplanning. Morgen een verslag van drie kantjes af hebben? Eis dat niet van jezelf. Verdeel het werk over de week zodat je zo weinig mogelijk stress ervaart. Dit zal je meer rust geven.

Tip 5: Rust en ontspanning

Rust en ontspanning zijn heel belangrijk om in balans te blijven en om je lichaam en geest weer op te laden en de dag aan te kunnen. Deel over de dag een aantal momentjes in voor jezelf. Pak even tien minuutjes om je te focussen op je ademhaling, een boek te lezen of om gewoon even niets te doen. Merk je dat je hele agenda al volstaat en jij pas als laatste aan de beurt komt? Plan dan aan het begin van iedere week vaste momenten in om deze rustmomenten te kunnen pakken. 

Tip 6: Dankbaarheid

Wees dankbaar. Bedenk voordat je de dag afsluit waar je deze dag dankbaar voor bent. Kijk hierbij naar de grote maar ook naar de kleine dingen. Voel deze dankbaarheid in je groeien en zie de rijkdom om je heen. Dit helpt je om positief naar gebeurtenissen te kijken en beter opgewassen te zijn tegen op het moment dat er iets vervelends op je pad komt.

Tip 7: Affirmaties

Zeg elke dag affirmaties. In een affirmatie zeg je tegen jezelf hoe de werkelijk eruit zou moeten zien. Je kan het zien als een krachtige motivatie speech  voor jezelf. Een leugentje die jij jezelf vertelt en door de kracht van herhaling gaat geloven.

 

Een voorbeeld van een positieve affirmatie is:

 

- Ik kan bereiken wat ik wil.

- Ik vertrouw op mezelf en denk niet voor anderen.

- Ik maak mijn eigen keuzes.

-Ik kan zijn wie ik wil zijn.

 

Deze dagelijkse affirmaties gaan je helpen om in jezelf te geloven en het geen wat je wilt te kunnen bereiken. Een affirmaties werpt stevige muren omver. De kracht zit hem vooral in herhaling. Zeg je affirmaties in de ochtend voordat je uit bed gaat en in de avond voordat je gaat slapen. 

Gerelateerde artikelen: